Pamięć doskonała. 22 proste lekcje, dzięki którym zapomnisz o zapominaniu! Czy tego chcemy, czy nie, życie wymaga od nas ciągłego poszerzania wiedzy. Zapamiętywanie, bez względu na wiek, może być łatwiejsze i skuteczniejsze. Książka „Pamięć doskonała” i zawarte w niej 22 wartościowe lekcje sprawią, że nie będziesz mógł uwierzyć w osiągnięte rezultaty. Wyjątkowo praktyczne i motywujące podejście autorki do ćwiczenia pamięci oraz zawarte w publikacji rozgrzewki umysłowe i testy pomogą Ci maksymalnie wykorzystać pamięć w szkole, na studiach czy w pracy.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza część obejmuje wiedzę teoretyczną niezbędną do zrozumienia części drugiej. Druga część poświęcona jest w całości praktyce. Całość książki napisana jest w formie kursu w taki sposób, aby skomponowana w niej wiedza umożliwiła możliwie najszybszą poprawę pamięci. Każda lekcja składa się z pięciu części:
1. Przegląd lekcji — to wprowadzenie do tematu. Dowiesz się, czego możesz nauczyć się w wybranej lekcji.
2. Rozgrzewka umysłowa — to trening dla Twojego umysłu. Jest tak samo potrzebna jak rozgrzewka dla sportowca, dlatego znajduje się przed każdą lekcją. To zagadki, pytania i łamigłówki, które w przyjemny sposób rozgrzewają umysł.
3. Lekcja główna — to szczegółowa analiza tematu.
4. Ćwiczenia — uczymy się przez doświadczenie, więc są konieczne do zakotwiczenia zdobytej wiedzy. Wykonaj je sumiennie.
5. Pytania kontrolne (sprzężenie zwrotne) — sprawdź sam siebie, czego się nauczyłeś, jakie zrobiłeś postępy. Ich widok jest doskonałym motywatorem.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza część obejmuje wiedzę teoretyczną niezbędną do zrozumienia części drugiej. Druga część poświęcona jest w całości praktyce. Całość książki napisana jest w formie kursu w taki sposób, aby skomponowana w niej wiedza umożliwiła możliwie najszybszą poprawę pamięci. Każda lekcja składa się z pięciu części:
1. Przegląd lekcji — to wprowadzenie do tematu. Dowiesz się, czego możesz nauczyć się w wybranej lekcji.
2. Rozgrzewka umysłowa — to trening dla Twojego umysłu. Jest tak samo potrzebna jak rozgrzewka dla sportowca, dlatego znajduje się przed każdą lekcją. To zagadki, pytania i łamigłówki, które w przyjemny sposób rozgrzewają umysł.
3. Lekcja główna — to szczegółowa analiza tematu.
4. Ćwiczenia — uczymy się przez doświadczenie, więc są konieczne do zakotwiczenia zdobytej wiedzy. Wykonaj je sumiennie.
5. Pytania kontrolne (sprzężenie zwrotne) — sprawdź sam siebie, czego się nauczyłeś, jakie zrobiłeś postępy. Ich widok jest doskonałym motywatorem.
Fragment ebooka
Test pamięci — sprawdź swoją pamięć
Twoja pamięć jest lepsza, niż sam sądzisz.
Douglas J. Herrmann
Wykonaj test pamięci przed rozpoczęciem kursu oraz tuż po
jego zakończeniu. Przekonasz się, czy w chwili obecnej posiadasz już pamięć doskonałą (jeśli tak, to dalsza lektura nie ma sensu), czy jednak musisz zastosować metody opisane w tym kursie w celu jej usprawnienia. Zastosowane w nim sposoby dają zdumiewające efekty, spróbuj i przekonaj się sam.
Pamiętaj, test pamięci służy do jej sprawdzenia. Nie musisz
z nikim dzielić się swoimi wynikami, to nie jest ciężki egzamin
sprawdzający Twoją wiedzę. Chcę, abyś dzięki testowi sprawdził, jaką teraz masz pamięć. Dowiesz się też, jaką możesz mieć pamięć usprawnioną poprzez odpowiedni trening umysłowy.
Test rozwiąż w całości, najlepiej po kolei, ćwiczenie po ćwiczeniu, w czasie maksymalnie do 30 minut. Najlepiej wykonaj test, gdy będziesz mieć chwilę spokoju, aby żadne czynniki zewnętrzne Cię niepotrzebnie nie rozpraszały.
Test pamięci
Wskazówka praktyczna: przed rozpoczęciem zadania nastaw
sobie minutnik, aby nie myśleć w trakcie testu o tym, ile czasu
masz jeszcze do wykorzystania. Powodzenia i życzę miłej zabawy.
Zadanie 1. Zapamiętywanie słów (Łańcuchowa Metoda Skojarzeń) Zapamiętaj poniższą listę słów w następującej kolejności, czytając ją tylko raz. Czas wykonania zadania: 60 sekund.
Zapisz zapamiętane słowa na osobnej kartce (maksymalnie
w ciągu 100 sekund). Następnie sprawdź swoją listę z listą
z książki. Za każde prawidłowo zapisane słowo w odpowiedniej
kolejności postaw sobie 1 punkt. Maksymalna liczba punktów wynosi 20.
podejście:
podejście:
Zadanie 2. Zapamiętanie słów z przyporządkowanymi do
nich liczbami (Zakładkowa Metoda Zapamiętania)
W ciągu 100 sekund zapamiętaj listę słów z przyporządkowanymi im numerami. Celem tego zadania jest zapamiętanie słów połączonych z liczbami na wyrywki.
Na kartce papieru napisz numery od 1 do 20 i dopisz przyporządkowane im słowa, które udało Ci się zapamiętać. Za każdą poprawnie zapamiętaną parę (liczbę–słowo) zapisz sobie 1 punkt. Masz na to zadanie 100 sekund.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 3. Zapamiętanie liczb wielocyfrowych
Poniżej znajdują się 2 ciągi 20-cyfrowe. Poświęć 60 sekund na
zapamiętanie jednego ciągu cyfr, po czym zapisz go na osobnej
kartce.
30948571948305856510
99037520251981070266
Porównaj swój zapisany ciąg z oryginałem (w maksymalnie 60
sekund). Za każdą poprawnie zapamiętaną cyfrę wpisz sobie
punkt, aż do pierwszego błędu. Maksymalna liczba punktów
wynosi 40.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 4. Zapamiętaj numery telefonów
Zapamiętaj poniższą listę numerów telefonów i ich właścicieli.
Masz na to zadanie 120 sekund.
Stefan — (059)5678273
Żaneta — (042)9247451
Klub „Picas” — (058)4902267
Kino — (058)7842390
Kochanek — (059)8825739
Praca — (058)6660226
Szef — (059)3439892
Kwiaciarnia — (058)8783125
Pizzeria — (058)9914391
Karol — (042)8746344
Napisz na osobnej kartce osobę kontaktową i jej numer, w czasie do 120 sekund. Za każdą parę właściciel–numer postaw sobie 2 punkty. Maksymalna liczba punktów wynosi 20.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 5. Zapamiętanie dat i wydarzeń
Zapamiętaj daty i wydarzenia z nimi związane w czasie maksymalnie do 150 sekund.
1309 — Utrata Pomorza Gdańskiego na rzecz Krzyżaków
1648 — Wybuch powstania Chmielnickiego
1678 — narodziny Antonio Lucio Vivaldiego
1756 — narodziny Wolfganga Amadeusza Mozarta
1770 — narodziny Ludwiga van Beethovena
1789 — Wybuch Wielkiej Rewolucji we Francji
1848 — Wiosna Ludów w Europie
1916 — Bitwa Francji z Niemcami pod Verdun
1933 — Przejęcie władzy przez Hitlera w Niemczech
1958 — powstał pierwszy Polski komputer (w Zakładzie Aparatów
Matematycznych Polskiej Akademii Nauk)
Napisz na osobnej kartce daty i wydarzenia, jakie zapamiętałeś,
w ciągu 180 sekund. Sprawdź zgodność par data–wydarzenie
z listą z książki i daj sobie 2 punkty za każdą poprawnie
zapamiętaną parę. Maksymalna liczba punktów wynosi 20.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 6. Zapamiętanie słów obcego pochodzenia
Zapamiętaj słowo obcego pochodzenia oraz jego znaczenie
w maksymalnie 80 sekund.
maison (francuski) — dom
razor (angielski) — brzytwa
mujer (hiszpański) — kobieta
pranzo (włoski) — obiad
armoire (francuski) — szafa
tomato (angielski) — pomidor
cavallo (włoski) — koń
plato (hiszpański) — talerz
Zapisz zapamiętane słowa i za każdą poprawnie zapisaną
parę słowo obce–znaczenie daj sobie 2 punkty. Maksymalny
czas wykonania tego zadania nie powinien przekraczać 100 sekund.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 7. Zapamiętanie wierszy
Postaraj się zapamiętać tekst fraszki w ciągu 180 sekund.
O doktorze Hiszpanie — Jan Kochanowski
„Nasz dobry doktor spać się od nas bierze,
Ani chce z nami doczekać wieczerze.
Dajcie mu pokój! najdziem go w pościeli,
A sami przedsię bywajmy weseli!
Już po wieczerzy, pódźmy do Hiszpana!
Ba, wierę, pódźmy, ale nie bez dzbana.
Puszczaj, doktorze, towarzyszu miły!
Doktor nie puścił, ale drzwi puściły.
Jedna nie wadzi, daj ci Boże zdrowie!
By jeno jedna – doktor na to powie.
Od jednej przyszło aż więc do dziewiąci,
A doktorowi mózg się we łbie mąci.
Trudny — powiada — mój rząd z tymi pany:
Szedłem spać trzeźwio, a wstanę pijany”.
Sprawdź, ile wersetów udało Ci się zapamiętać, a może zapamiętałeś całą fraszkę? Na odtworzenie fraszki na swojej kartce masz 150 sekund. Za każdy zapamiętany werset daj sobie 2 punkty.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 8. Zapamiętanie definicji
Zapamiętaj definicję w ciągu 60 sekund.
„Sukces — działanie na najwyższym poziomie możliwości jednostki,
w kierunku spełnienia jej marzeń i pragnień, przy jednoczesnym
zachowaniu równowagi pomiędzy wszystkimi
płaszczyznami życia”1.
A teraz odtwórz ją w ciągu 80 sekund. Za prawidłowe zapamiętanie definicji wstaw sobie 4 punkty.
1. podejście:
2. podejście:
Zadanie 9. Zapamiętanie kształtu (formy)
Zapamiętaj kształty figur w ciągu 30 sekund i narysuj je na
swojej kartce. Za każdy prawidłowy rysunek daj sobie 1
punkt.
1. podejście:
2. podejście:
Jeżeli uzyskałeś w teście pamięci maksymalną liczbę punktów,
to przyjmij moje gratulacje — masz już pamięć doskonałą. Jeśli
jednak nie jesteś usatysfakcjonowany z wyników, to proszę,
zapoznaj się z metodami, które pozwolą Ci odkryć na nowo
niezwykły potencjał Twojej pamięci. Tak, odkryć! Istnieje bowiem kilka dowodów na to, że człowiek rodzi się z pamięcią
doskonałą. Później niestety niedoskonały system edukacji zakłóca nasze naturalne procesy pamięci.
Oto kilka dowodów wartych przemyślenia:
Sny — większość z nas podczas snu przypomina sobie osoby
lub zdarzenia sprzed wielu lat, a czasem nawet z dzieciństwa.
Te sny nie są zamazane, wręcz przeciwnie; są bardzo żywe,
barwne i realistyczne, ukazując najdrobniejsze szczegóły.
Dzieje się tak dlatego, że Twoja pamięć musiała je zachować.
Pamiętaj, nic nie dzieje się bez przyczyny. Psycholodzy coraz
częściej i odważniej stwierdzają, że problemem nie jest sama
pamięć, a proces przypominania.
Przypomnienia — prawie każdy z nas doświadczył nagłego
przypomnienia jakiegoś doświadczenia, w najmniej niespodziewanym momencie. Wystarczy tylko tzw. wyzwalacz, czyli obraz, osoba, zapach, dźwięk, budynek, słowa itd., który uruchomi w nas szczegółowo i precyzyjnie serię przeżytych kilka lub kilkadziesiąt lat wcześniej zdarzeń (np. wydarzenia ze
szkoły, wojska, grupy przyjaciół, z jaką spędzaliśmy sporo
czasu…). Takie przypomnienia są doskonałym przykładem na
to, że mózg zachowuje wszystkie przeżyte doświadczenia,
trzeba tylko popracować nad „wyzwalaczami”, które wywołają
skojarzenia uruchamiające ten proces przypominania.
Doświadczenia „przedśmiertelne” — osoby, które przeżyły
tragiczny wypadek z przekonaniem, że go nie przeżyją (np.
wypadek samochodowy, upadek ze szczytu gór, tonięcie…),
zgodnie twierdzą: w ciągu kilku sekund (minut) widzą całe
swoje życie, nie tylko najważniejsze momenty, ale całe życie,
tak jakby oglądali je podczas filmu. Proces przypominania
u takiej osoby musi być naprawdę błyskawiczny. To jest kolejny
dowód na nieograniczoną pojemność pamięci.
Fenomen rosyjskiego dziennikarza Szereszewskiego — ten
młody rosyjski dziennikarz, należący do licznych kolegiów redakcyjnych, nigdy nie musiał robić żadnych notatek pisemnych.
Dlaczego? Pamiętał każde wypowiedziane zdanie, słowo
po słowie, nawet z zapamiętaniem intonacji głosu. Dziennikarza
dokładnie przebadał i testował przez 30 lat ówczesny
najlepszy rosyjski psycholog, Aleksander Łuria. Jego badania
wykazały, że Szereszewski posiada pamięć doskonałą. Ale nie
stało się to w sposób przypadkowy. Szereszewski już w młodości stosował najważniejsze reguły mnemotechnik, które stały się dla niego tak naturalne, że posługiwał się nimi mechanicznie.
Na przestrzeni historii możemy zobaczyć znacznie
więcej przypadków podobnych do Szereszewskiego, czyli ludzi, którzy wykorzystywali naturalne mechanizmy działania
pamięci. Ty również możesz mieć pamięć taką jak Szereszewski, jeśli tylko zdobędziesz się na trud poznania i zastosowania mnemotechnik opisanych w drugiej części książki (więcej możesz przeczytać np. tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Salomon_Szereszewski).
Badania profesora W. Penfielda — badał on obszary mózgu,
które wywołują epilepsję. W tym celu pobudzał pojedyncze
neurony cienkimi elektrodami. Wyniki badań były zaskakujące:
badani przypominali sobie wydarzenia nawet sprzed 40 lat
lub jeszcze starsze, przypominając sobie całą gamę wrażeń
zmysłowych (zapach, dotyk, smak, ruch, emocje czy dźwięk).
Penfield wnioskował, że w każdej komórce lub wiązce komórek
mózgu znajduje się dokładny zapis wszystkich wydarzeń
z naszego życia.
Badania profesora Anokhina — profesor ten zbadał połączenia
między komórkami mózgu. Anokhin uważał, iż „ślad pamięciowy” przyjmuje postać obwodu elektromagnetycznego, który jest utrwalony przez różne konfiguracje połączeń neuronowych.
Wiedział już, że mózg składa się z biliona komórek, które
mogą łączyć się ze sobą w nieskończenie wiele połączeń,
czyli może ich być nieograniczona liczba. Wniosek jest oczywisty:
wykorzystując w pełni naszą pamięć, możemy zapamiętać
dosłownie wszystko.
Pamięć fotograficzna — ludzie nią obdarzeni potrafią zapamiętać dokładnie wszystko, co przeczytali (zobaczyli), najczęściej na krótki okres. Metoda ta polega na tym, że osoby takie
widzą kartkę zapisanego druku jako obraz, z którego w procesie
odtwarzania mogą swobodnie czytać. Taką umiejętność zazwyczaj traci się z czasem. Najczęściej można ją zauważyć
u małych dzieci, dla których jest to naturalna umiejętność.
Z czasem jednak zostaje zatarta przez szkolnictwo, które bardziej koncentruje się zadaniach logicznych i językowych, zaniedbując niestety pracę wyobraźni. Pamięć fotograficzna to
kolejny fenomenalny dowód na nieograniczone możliwości
ludzkiego umysłu.
Zapamiętanie obrazów — nasz mózg z łatwością zapamiętuje
obrazy. Przeprowadzono eksperyment, w którym pokazano
badanym 1000 zdjęć z odstępem czasu co 1 sekundę. Następnie dołączono nowe 1000 zdjęć i badani mieli wskazać zdjęcia, które już widzieli. Wynik był zaskakujący: prawie wszyscy badani rozróżnili prawidłowo zdjęcia, które już widzieli, od nowych zdjęć, niezależnie od tego, czy wcześniej uważali, że
mają słabą czy dobrą pamięć. Dlatego też z łatwością zapamiętujemy twarze, jednak z nazwiskami już możemy mieć problem.
Czy zdarzyła Ci się kiedyś taka sytuacja, gdy pomyślałeś
: „O, to ta pani z przyjęcia u Kuby, ale jak ona się nazywała”?
Zastosowanie technik pamięciowych (mnemotechnik) — daje
imponujące rezultaty. Wykorzystując mnemotechniki, możesz
zapamiętać niemalże każdą jednostkę informacji, jaką chcesz,
aby była przez Ciebie zapamiętana, na tak długo jak chcesz.
Stosowanie technik wymaga w początkowej fazie niemałego
wysiłku i dyscypliny. Nie ma nic za darmo, musisz zdobyć narzędzie, jakim będziesz się później posługiwał. Wyzbycie się
nabytych przez lata nawyków uczenia się jest trudne, ale konieczne do swobodnego posługiwania się mnemotechnikami.
Wysiłek ten z pewnością się opłaci i zyskasz mnóstwo „dodatkowego”
czasu. Mnemotechniki są jednym z głównych tematów
tej książki, dlatego dokładnie opisuję je w jej dalszej części.
Jak oceniasz swoją pamięć?
Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jaką ogromną
pracę codziennie wykonuje ich pamięć. Przeciętny człowiek
pamięta około kilku milionów różnych informacji. I trzeba
przyznać, że to całkiem niezwykły wynik. Jak to możliwe?
Każde wypowiedziane lub usłyszane słowo najpierw wydobywane jest z pokładów naszej pamięci, następnie zostaje rozpoznane i użyte (zrozumiane) we właściwym kontekście. Cały ten proces odbywa się w ułamkach sekundy, praktycznie jest niezauważalny. Pamięć w błyskawiczny, natychmiastowy
i efektywny sposób wyjaśnia Ci znaczenie wszystkiego, co do
tej pory poznałeś. Każdą czynność, jak czesanie włosów, mycie
zębów, jedzenie sztućcami, jeżdżenie na rowerze oraz każdą myśl wydobywasz najpierw z pamięci — nie musisz uczyć
się na nowo pojęć czy czynności.
A jak większość ludzi ocenia swoją pamięć?
Zdecydowanie większość z nas bardziej skupia się na tym,
czego nie pamięta, niż na tym ogromie informacji zapamiętanych.
Jest to taki paradoks, niedociągnięcia pamięci procentowo
są bardzo niewielkie, ale ich rzadkie występowanie powoduje
ich zapamiętanie.
„Szklanka jest do połowy pełna czy pusta?”. Niestety, większość
widzi pustą część. Taka jest ludzka mentalność, którą
niewątpliwie należy starać się zmienić. Nie tylko starsze osoby
potrafią narzekać na swoją pamięć, mówiąc: „Moja pamięć już
nie jest najlepsza, kiedyś to wszystko pamiętałem”, „Mam kłopot z pamięcią…”, „Mam złą pamięć od urodzenia” itp. Niektórym nawet takie narzekanie sprawia przyjemność. Dlatego najwyższy czas zmienić negatywne i błędne myślenie. Pamięć nie pogarsza się od starości (czy przeżytych lat), pamięć pogarsza się z braku treningu. Jeżeli będziesz się posługiwał pamięcią cały czas tak samo, to ona na pewno się nie pogorszy.
Ale jeśli będziesz ją systematycznie ćwiczył, z pewnością będzie
ona coraz lepsza, bez względu na Twój wiek. Zachęcam
do dalszej lektury, która jest źródłem cennych informacji zbieranych
przeze mnie przez kilka lat, pokazującym, w jaki sposób ćwiczyć pamięć.
Lekcja 12.
Zakładkowa Metoda
Zapamiętywania (ZMZ)
Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie,
wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad,
popełnianie błędów i dobra zabawa.
Mary Lou Cook
Przegląd lekcji
Zakładkowa Metoda Zapamiętywania (ZMZ)
zakładki obrazowe,
zakładki osobiste,
zakładki alfabetyczne,
rymowanki liczbowe,
zakładki mieszkaniowe (pokój rzymski).
Zakładek pamięci możesz stworzyć i posiadać nawet
kilkanaście tysięcy. Używając ich, zapamiętasz
kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy więcej informacji
w bardzo krótkim czasie. Jest jeden warunek. Musisz
poznać zasady ZMZ i bezbłędnie opanować system zakładek.
Rozgrzewka umysłowa
U 2 dłoni jest 10 paluszków. Ile paluszków jest u 10 dłoni?
Kto używa wszystkich języków świata?
Jaki wyraz jednocześnie kończy słowo zaczynające się na
„ko” i zaczyna słowo kończące się na „or”?
KO_ _ _ _ _ OR
Jaka jest następna liczba?
1 14 3 12 5 10 7 ?
Rozwiązania
50.
Echo.
„Łomot”.
8: w liczbach są 2 ciągi: w 1. liczby zwiększają się o 2, a w 2.
maleją o 2.
1. Zakładkowa Metoda Zapamiętywania (ZMZ)
ZMZ można porównać do szafy, w której wiszą wieszaki
z ubraniami. Wieszaki te nigdy się nie zmieniają, natomiast
ubrań możesz powiesić na niej tyle, ile Ci się tylko podoba. To
wykorzystanie prawa skojarzenia — nowe informacje łączymy
z dobrze nam znanymi. Informacje te będą zapisane w postaci
„żywego” obrazu. ZMZ różni od ŁMS tym, że zakładki to stałe
pamięciowe obrazy (klucze), z którymi możemy połączyć
nieskończoną ilość informacji. Różnią się również tym, że z zakładek możemy korzystać na wyrywki, bo są przyporządkowane liczbom. Zakładki muszą powstać w wyobraźni osoby posługującej się tą metodą, nie mogą być narzucone przez niczyją wyobraźnię.
ZMZ składa się z zakładek:
Obrazowych.
Osobistych.
Alfabetycznych.
Rymowanek liczbowych.
Mieszkaniowych (tzw. pokój rzymski) i innych.
Zakładki obrazowe
Najczęściej stosuje się 10 zakładek obrazowych, ale można też
stosować np. 20. Metoda ta polega na przyporządkowaniu do
obrazów liczb (cyfr) w taki sposób, aby obraz w jak największym stopniu kojarzył nam się z liczbą, przez podobieństwo symboliki lub kształtu. Sam dokonaj wyboru i wybierz obrazy najbardziej Ci pasujące, a następnie zapamiętaj je trwale i połącz z nieskończenie wielką ilością informacji.
Propozycje zakładek obrazowych:
drzewo, ołówek, kij, pędzel, długopis;
wieszak, łabędź, gęś, kaczka;
koniczyna, trójkąt, serce,
kwadrat, stół, krzesło;
hak, gwiazda, dłoń;
słoń, wąż,
kosa, flaga;
bałwan, klepsydra, okulary;
balon na kiju, rakieta tenisowa, kijanka, fajka;
ogórek z pomidorem, Flip i Flap, miecz i tarcza.
Zadanie 9.
Stwórz i narysuj na kartce papieru własne zakładki obrazowe,
pamiętając o zachowaniu zasad „żywego” obrazu.
Zadanie 10.
Korzystając z własnej zakładki obrazowej, zapamiętaj poniższe
słowa:
książka, buty, pilot od telewizora, skaner, stół, okno, fotel,
drukarka, długopis, papier
Zadanie 11.
Poproś swojego partnera od ćwiczeń, aby podał Ci 10 słów
w odstępie do 10 sekund, a Ty postaraj się w tym czasie połączyć je ze swoimi zakładkami. Sprawdź, ile słów udało Ci się zapamiętać w kolejności oraz na wyrywki. Nie przejmuj się, jeżeli za pierwszym razem Ci się nie uda. Jak mówi stare przysłowie:
praktyka czyni mistrza.
Zadanie 11., proszę, wykonaj wielokrotnie, zakładki musisz
znać na wyrywki nawet podczas przebudzenia się w nocy. Pamiętaj, dla dobrego opanowania każdej metody zapamiętywania powinieneś posługiwać się „żywym” obrazem:
tworzyć zakładki w postaci „żywych” obrazów,
nowo zapamiętaną informację przedstawić (stworzyć na ekranie
umysłu) w postaci „żywych” obrazów,
połączyć nowo zapamiętaną informację z zakładką również
w postaci „żywego” obrazu.
Zakładki osobiste
To jedna z łatwiejszych zakładek do zapamiętania. Oglądając
na ekranie umysłu nasze części ciała, zapamiętujemy je od
góry do dołu lub odwrotnie, zachowując kolejność, np.
Jak sama nazwa wskazuje, jest to osobista zakładka, w której
musisz wybrać części ciała, które Ci najbardziej odpowiadają,
np. jeżeli nie lubisz swojej pupy, to możesz ją pominąć, ale ja
jednak uważam, że to bardzo dobra zakładka, z której mogą
powstać śmieszne obrazki. Zakładek osobistych możesz stworzyć 10, 20, 30, ile chcesz. Jeżeli ktoś studiuje medycynę, to może użyć jako zakładki ludzkiego szkieletu.
Zadanie 12.
Ustal i narysuj na kartce papieru własne zakładki osobiste.
Zadanie 13.
Korzystając z własnej zakładki osobistej, zapamiętaj poniższe
słowa:
ogórek, sos pomidorowy, smalec, kaszka manna, kiełbasa,
groch, marchew, kabaczek, śliwki, serek homogenizowany,
musztarda, ręczniki papierowe, pasta do zębów, płyn do naczyń, cukier waniliowy, galaretka pomarańczowa, ryż, kakao,
cukier, mąka pszenna
Zadanie 14.
Poproś swojego partnera od ćwiczeń, aby podał Ci 20 słów
w odstępie do 10 sekund, a Ty postaraj się w tym czasie połączyć je ze swoimi zakładkami. Sprawdź, ile słów udało Ci się zapamiętać w kolejności oraz na wyrywki.
Zakładki alfabetyczne
To kolejne zakładki z grupy ZMZ. Polegają one na stworzeniu
do każdej litery alfabetu odpowiedniego żywego „obrazu”.
Wybrane słowo-obraz powinno:
brzmieć podobnie jak litera alfabetu, np. literę „L” możemy
przyporządkować słowu „elka”, muszą być możliwie łatwe do zapamiętania, w jak najprostszej formie. Jeżeli brakuje Ci pomysłu, możesz wyszukać je za pomocą słownika, własny system można też stworzyć za pomocą podobieństwa
kształtu litery, np. litera „C” kształtem może się kojarzyć
z księżycem itp.
Zakładka alfabetyczna jest bardzo pomocna do zapamiętania
informacji, w której użyte są symbole liczbowe (np. wzory matematyczne, a także słowa obcego pochodzenia). Moje propozycje zakładek to:
Zadanie 15.
Ustal i narysuj własne zakładki alfabetyczne, pamiętaj o zachowaniu zasad „żywego” obrazu.
Zadanie 16.
Korzystając z własnej zakładki alfabetycznej, zapamiętaj poniższe słowa:
lampa, płyta CD, klawiatura, laptop, tablica, kubek, książki,
taboret, piłka, zdjęcie, mikser, odkurzacz, telefon, zlew, krzesło, dywan, samochód, parapet, segregator, wazon, klucze, gazeta, koperta, długopis, pinezki
Zadanie 17.
Poproś swojego partnera od ćwiczeń, aby podał Ci 25 słów
w odstępie do 10 sekund, a Ty postaraj się je zapamiętać.
Sprawdź, ile słów udało Ci się zapamiętać w kolejności oraz
na wyrywki (tak, trzeba też znać alfabet na wyrywki, np. 10 litera alfabetu to…).
Rymowanki liczbowe
Służą do zapamiętywania niewielkiej ilości informacji na krótki
okres. Rymowanki liczbowe różnią się od zakładek obrazowych
tylko tym, że zamiast podobieństwa kształtu czy symboliki,
szukamy podobieństwa rymu. Bardzo łatwo się je zapamiętuje.
Na przykład:
Raz — głaz, zraz.
Dwa — drwa, Wda (taka rzeka) albo wóda.
Trzy — bzy, wszy, gzy.
Cztery — sery, rowery.
Pięć — rtęć, część.
Sześć — jeść.
Siedem — krem
Osiem — prosię, Zosię
Dziewięć — skręć.
Dziesięć — pieczęć, jesień
Zadanie 17.
Ustal i narysuj na kartce papieru własne zakładki rymowanki,
zachowując zasady „żywego” obrazu.
Zadanie 18.
Korzystając z własnej zakładki rymowanki, zapamiętaj poniższe
słowa:
herbata, papier toaletowy, kotlet schabowy, przecier pomidorowy,
tort, płatki kosmetyczne, ser, czosnek, kawa, szklanki.
Zadanie 19.
Poproś swojego partnera od ćwiczeń, aby podał Ci 10 słów
w odstępie do 10 sekund, a Ty postaraj się w tym czasie połączyć je ze swoimi zakładkami. Sprawdź, ile słów udało Ci się zapamiętać w kolejności oraz na wyrywki.
Zakładki mieszkaniowe, czyli tzw. pokój rzymski
Zakładka mieszkaniowa swój początek bierze ze starożytnego
Rzymu. Rzymianie wyobrażali sobie dom, począwszy od wejścia, przez przedpokój, pokój, kuchnię itp. W każdym pomieszczeniu widzieli dokładnie przedmiot obok przedmiotu,
w niezmienionym porządku.
Zakładka mieszkaniowa polega na zobaczeniu swojego lub
wymyślonego pokoju i wypełnieniu go meblami, rzeczami,
ozdobami, w taki sposób, że każdy przedmiot będzie dla nas
„wieszakiem”. Każdy przedmiot musi być na swoim miejscu,
to naprawdę bardzo ważne. Na początku treningu tą metodą
lepiej skupić się na dużych lub bardziej charakterystycznych
przedmiotach, nie przesadzając z drobiazgami. Potem oczywiście można ćwiczyć z „pokojem” z wszelkimi drobiazgami, następnie dodać następny pokój i następny…, korytarz, kuchnię, łazienkę, piętro i następne piętro. Koniecznie ustal miejsce startu i wyznacz sobie kierunek, w jakim będziesz podążać.
Staraj się jednak nie tworzyć punktów pamięciowych na
przedmiotach położonych zbyt blisko siebie, a już na pewno
nie na przedmiotach jeden na drugim. Ilość informacji, jaką
możemy zapamiętać, stosując tę metodę, jest naprawdę zdumiewająco wielka. Rzymianie w ten sposób zapamiętywali tysiące informacji.
Zakładki mieszkaniowe znakomicie wykorzystują możliwości
lewej i prawej półkuli mózgu, ponieważ obie są w takim samym
stopniu zmuszone do pracy przez tworzenie „żywych”
obrazów, zachowując przy tym kolejność, porządek oraz wykorzystując wyobraźnię, emocje i wrażenia zmysłowe. Ćwicząc tą metodą, pobudzasz do działania Twoją pamięć i kreatywną inteligencję na poziomie podświadomym. Może doprowadzić to do urzeczywistnienia się marzenia i będziesz
miał te meble, pokój dom itp., ponieważ nasze myśli mają tendencję do urzeczywistnienia się.
Przykład
Twoimi „wieszakami” mieszkaniowymi np. są: schody przed
domem, drzwi wejściowe, szafka w przedpokoju (na kurtki
i buty), lustro, telefon itp., a chcesz zapamiętać takie słowa-
-klucze, jak: pasta do zębów, krem, masło, pomarańcze, chleb.
Możesz zobaczyć obrazy: wielką zieloną kupę o miętowym zapachu z pasty do zębów na zimnych schodach z szarego marmuru przed domem; na drzwiach wejściowych są malutkie różowe kwiatki o zapachu różanym; w szafie zamiast kurtek są
poukładane kostki masła, czuć od nich zimny powiew i są lodowate w dotyku; lustro pokazuje mi zamiast mojego odbicia
soczystą pomarańczę z małym zielonym listeczkiem, och, jaką
mam ochotę ją zjeść; przy telefonie leży torba z zakupami,
z której wyłania się bochenek chleba ze złocistą skóreczką. Jak
ja lubię tak upieczony chlebek itp. Takiej listy zakupów nie
sposób nie zapamiętać. Tę zakładkę możesz wykorzystać do
zadań, jakie masz wykonać w ciągu dnia, lub innych ważnych
dla Ciebie rzeczy.
Zadanie 20.
Ustal i narysuj na kartce własne zakładki mieszkaniowe, zachowując
zasady „żywego” obrazu.
Zadanie 21.
Korzystając z własnych zakładek mieszkaniowych, zapamiętaj
poniższe zadania:
napisać referat z historii, spotkać się z przyjaciółką, kupić tort
urodzinowy dla mamy, wyprasować koszulę na egzamin,
pójść na zajęcia z angielskiego.
Zadanie 22.
Poproś swojego partnera od ćwiczeń, aby podał Ci 10 słów
w odstępie do 10 sekund (w miarę ćwiczeń staraj się skracać
ten czas), a Ty postaraj się w tym czasie połączyć je ze swoimi
zakładkami i zapamiętaj je. Następnie sprawdź się.
Podsumowanie Zakładki można tworzyć według indywidualnych preferencji.
Jeżeli np. jesteś pasjonatem samochodów albo mechanikiem
samochodowym, to możesz przyjąć za słowa „wieszaki” części
samochodowe albo modele. Jeżeli jesteś kucharzem, to
Twoja zakładka może składać się z dań, warzyw czy innych
produktów spożywczych. Jeżeli masz jakąś pasję, np. zbierasz
znaczki albo stare monety, to oczywiście też możesz to wykorzystać do zbudowania swojej zakładki. Zakładka przede
wszystkim musi jak najbardziej odpowiadać Tobie, bo to Ty
będziesz z niej korzystał. Nigdy nie powstaną identyczne zakładki, ponieważ nawet jeżeli 2 osoby przyjmą te same elementy, to w swoim obrazie widzą je zupełnie inaczej. Pole
tworzenia zakładek jest nieograniczone dla Twojej wyobraźni,
więc do dzieła!
Jak zwiększyć wiedzę, którą już masz, o 100%?
Sposób, aby tego dokonać, jest łatwiejszy, niż myślisz…:). Wystarczy, abyś każdy zestaw zakładek (obrazową, osobistą, alfabetyczną, mieszkaniową, rymowankę czy też własną) zobaczył np. w wodzie, ogniu, bryle lodu albo w czym tylko chcesz. Na przykład jeżeli za 1. element 1. zestawu zakładek obrazowych przyjąłeś pióro, to teraz możesz je zobaczyć np. w wodzie. Jeżeli 2. elementem jest łabędź, to w 2. zestawie (np. wodnym) zobacz łabędzia w wodzie itd. W ten sposób można w dowolnie zwiększać liczbę swoich zakładek. Tylko obraz poszczególnych elementów musi być żywy i jak najbardziej różnić się w poszczególnych zestawach, gdyż inaczej zacznie Ci się mylić.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz